Paradoks: Mistrz cover'ów ?
Pomimo że Jimi Hendrix był geniuszem muzycznym i zostawił po sobie morze wspaniałej muzyki, to jednak najbardziej charakterystyczne i rozpoznawalne momenty w jego karierze związane są z kompozycjami, których nie był autorem.
Mick Wall w swojej książce "Kiedy giganci chodzili po Ziemi" poświęconej Led Zeppelin napisał: "... mieli więcej wspólnego z podejściem Jimi'ego Hendrix'a: w pełni zdolni do prezentacji swojego materiału, z równą łatwością przeszczepiali na swoje potrzeby kompozycje innych wykonawców... Albo jeszcze inaczej - zagraliby wszystko i wszędzie", a cytowany dalej Jimmy Page dodawał: "Nie miało znaczenia skąd się wzięły dane utwory, chodziło o to, co możemy z nimi zrobić".
Mick Wall w swojej książce "Kiedy giganci chodzili po Ziemi" poświęconej Led Zeppelin napisał: "... mieli więcej wspólnego z podejściem Jimi'ego Hendrix'a: w pełni zdolni do prezentacji swojego materiału, z równą łatwością przeszczepiali na swoje potrzeby kompozycje innych wykonawców... Albo jeszcze inaczej - zagraliby wszystko i wszędzie", a cytowany dalej Jimmy Page dodawał: "Nie miało znaczenia skąd się wzięły dane utwory, chodziło o to, co możemy z nimi zrobić".
HEY JOE
Za sprawą tego utworu Hendrix związał się z Chas'em Chandler'em. Wkrótce doprowadzono do nagrania piosenki, co sprawiło, że Jimi zaistniał na rynku muzycznym i stał się rozpoznawalny.
Świetne wykonanie oraz odpowiednia promocja, zawierająca menedżerskie triki i zorganizowanie występów telewizyjnych, przyczyniły się do sukcesu nagrania.
Chris Welch (biograf): Londyńscy krytycy mówili tylko o „Hey Joe”. Ludzie
pamiętali wersję Tim’a Rose’a, w obiegu było też kilka
innych, aż usłyszeliśmy wersję Hendrix’a i doznaliśmy
objawienia – to była rewelacja.
Keith Altham (dziennikarz): Wejście „Hey Joe” na listy zostało
opłacone - Chas przyznał mi się później. Kiedyś tak się robiło
z początkującymi wykonawcami. Kto nie znalazł się liście, nie
był puszczany przez BBC. Tak więc piosenka „Hey Joe” miała
opłacone chyba 48-me miejsce.
Kathy Etchingham (dziewczyna Jimi’ego): Pamiętam dzień, w którym dotarła na
6-te miejsce listy przebojów. Jimi piął się w górę.
Chris
Stamp (Track Records): „Hey Joe”
była sporym przebojem. Ludzie go zauważyli.
Gary J. Jucha, autor "Jimi Hendrix FAQ" (2013) napisał: "(Hey Joe) to jedyny utwór Hendrix'a, na którym gra Chandler".
Chas Chandler, były basista The Animals, a teraz producent i menadżer Jimi'ego, nie był ostatecznie zadowolony z nagranej przez początkującego basistę Noel'a Redding'a ścieżki basu i bez niczyjej wiedzy podłożył ścieżkę zagraną przez siebie - taką rewelację ogłosił w 2009 roku John McDermott.
Kliknij: HEY JOE COVERS, żeby przejść do strony, na której znajdziesz wszystkie wersje utworu (nagrane w latach 1966-1970) wraz z okładkami płyt, na których został opublikowany.
Gary J. Jucha, autor "Jimi Hendrix FAQ" (2013) napisał: "(Hey Joe) to jedyny utwór Hendrix'a, na którym gra Chandler".
Chas Chandler, były basista The Animals, a teraz producent i menadżer Jimi'ego, nie był ostatecznie zadowolony z nagranej przez początkującego basistę Noel'a Redding'a ścieżki basu i bez niczyjej wiedzy podłożył ścieżkę zagraną przez siebie - taką rewelację ogłosił w 2009 roku John McDermott.
Kliknij: HEY JOE COVERS, żeby przejść do strony, na której znajdziesz wszystkie wersje utworu (nagrane w latach 1966-1970) wraz z okładkami płyt, na których został opublikowany.
WILD THING
"Szaleńcze" wykonanie tego utworu na pierwszym festiwalu muzycznym nowej generacji w Monterey wywołało szok i przyniosło Hendrix'owi natychmiastowy rozgłos.
Destrukcja i punkt kulminacyjny - podpalenie gitary na scenie, stały się ikoną kontestacji młodzieży wobec osiągnięć cywilizacji, która oferowała młodym ludziom prawdopodobieństwo zagłady nuklearnej.
STAR SPANGLED BANNER
Po debiucie w Monterey Hendrix automatycznie stał się niekwestionowaną "Gwiazdą Festiwali Muzycznych". Swój prymat ostatecznie potwierdził w Woodstock.
Niespodziewane dla wszystkich, wirtuozerskie wykonanie hymnu USA, zniekształcone zagranymi na gitarze odgłosami wojny, urosło do rangi najbardziej rozpoznawalnego symbolu sprzeciwu młodzieży - tym razem wobec wojny w Wietnamie. Młodzi ludzie chcieli żyć i cieszyć się życiem - perspektywa umierania na zwykłej wojnie, zamiast od bomby atomowej, również nie wydawała się zbyt atrakcyjna.
ALL ALONG THE WATCHTOWER
Cover utworu Dylan'a powszechnie uznano za brylant, i perłę w muzycznej koronie Hendrix'a.
Przyznał to nawet sam Bob Dylan: "Naprawdę
mnie to przytłoczyło. Miał taki talent, mógł znaleźć
rzeczy wewnątrz piosenki i energicznie je rozwijać. Znalazł
rzeczy, o których inni by nie pomyśleli. Prawdopodobnie
poprawił ją dzięki przestrzeniom, z których
korzystał. Najprawdopodobniej wziąłem licencję na utwór z
jego wersji i nadal to robię. " - Bob Dylan (1995) "Spodobało
mi się to w wykonaniu Jimiego Hendrixa i od kiedy on umarł robiłem
to w ten sposób ... Dziwne, jak to śpiewam, zawsze czuję, że jest
to, w pewien sposób, hołd dla niego." - Bob Dylan
(broszura Biograph )
Komentarze
Prześlij komentarz