Paradoks: Mistrz cover'ów ?

Pomimo że Jimi Hendrix był geniuszem muzycznym i zostawił po sobie morze wspaniałej muzyki, to jednak najbardziej charakterystyczne i rozpoznawalne momenty w jego karierze związane są z kompozycjami, których nie był autorem.

Mick Wall w swojej książce "Kiedy giganci chodzili po Ziemi" poświęconej Led Zeppelin napisał: "... mieli więcej wspólnego z podejściem Jimi'ego Hendrix'a: w pełni zdolni do prezentacji swojego materiału, z równą łatwością przeszczepiali na swoje potrzeby kompozycje innych wykonawców... Albo jeszcze inaczej - zagraliby wszystko i wszędzie", a cytowany dalej Jimmy Page dodawał: "Nie miało znaczenia skąd się wzięły dane utwory, chodziło o to, co możemy z nimi zrobić".


HEY JOE

Za sprawą tego utworu Hendrix związał się z Chas'em Chandler'em. Wkrótce doprowadzono do nagrania piosenki, co sprawiło, że Jimi zaistniał na rynku muzycznym i stał się rozpoznawalny.


Świetne wykonanie oraz odpowiednia promocja, zawierająca menedżerskie triki i zorganizowanie występów telewizyjnych, przyczyniły się do sukcesu nagrania. 


Chris Welch (biograf): Londyńscy krytycy mówili tylko o „Hey Joe”. Ludzie pamiętali wersję Tim’a Rose’a, w obiegu było też kilka innych, aż usłyszeliśmy wersję Hendrix’a i doznaliśmy objawienia – to była rewelacja.
Keith Altham (dziennikarz): Wejście „Hey Joe” na listy zostało opłacone - Chas przyznał mi się później. Kiedyś tak się robiło z początkującymi wykonawcami. Kto nie znalazł się liście, nie był puszczany przez BBC. Tak więc piosenka „Hey Joe” miała opłacone chyba 48-me miejsce.
Kathy Etchingham (dziewczyna Jimi’ego): Pamiętam dzień, w którym dotarła na 6-te miejsce listy przebojów. Jimi piął się w górę.
Chris Stamp (Track Records): „Hey Joe” była sporym przebojem. Ludzie go zauważyli.

Gary J. Jucha, autor "Jimi Hendrix FAQ" (2013) napisał: "(Hey Joe) to jedyny utwór Hendrix'a, na którym gra Chandler".
Chas Chandler, były basista The Animals, a teraz producent i menadżer Jimi'ego, nie był ostatecznie zadowolony z nagranej przez początkującego basistę Noel'a Redding'a ścieżki basu i bez niczyjej wiedzy podłożył ścieżkę zagraną przez siebie - taką rewelację ogłosił w 2009 roku John McDermott.

Kliknij: HEY JOE COVERS, żeby przejść do strony, na której znajdziesz wszystkie wersje utworu (nagrane w latach 1966-1970) wraz z okładkami płyt, na których został opublikowany.



WILD THING

"Szaleńcze" wykonanie tego utworu na pierwszym festiwalu muzycznym nowej generacji w Monterey wywołało szok i przyniosło Hendrix'owi natychmiastowy rozgłos. 


Destrukcja i punkt kulminacyjny - podpalenie gitary na scenie, stały się ikoną kontestacji młodzieży wobec osiągnięć cywilizacji, która oferowała młodym ludziom prawdopodobieństwo zagłady nuklearnej.




STAR SPANGLED BANNER

Po debiucie w Monterey Hendrix automatycznie stał się niekwestionowaną "Gwiazdą Festiwali Muzycznych". Swój prymat ostatecznie potwierdził w Woodstock. 


Niespodziewane dla wszystkich, wirtuozerskie wykonanie hymnu USA, zniekształcone zagranymi na gitarze odgłosami wojny, urosło do rangi najbardziej rozpoznawalnego symbolu sprzeciwu młodzieży - tym razem wobec wojny w Wietnamie. Młodzi ludzie chcieli żyć i cieszyć się życiem - perspektywa umierania na zwykłej wojnie, zamiast od bomby atomowej, również nie wydawała się zbyt atrakcyjna.


ALL ALONG THE WATCHTOWER

Cover utworu Dylan'a powszechnie uznano za brylant, i perłę w muzycznej koronie Hendrix'a.


Przyznał to nawet sam Bob Dylan: "Naprawdę mnie to przytłoczyło. Miał taki talent, mógł znaleźć rzeczy wewnątrz piosenki i energicznie je rozwijać. Znalazł rzeczy, o których inni by nie pomyśleli. Prawdopodobnie poprawił ją dzięki przestrzeniom, z których korzystał. Najprawdopodobniej wziąłem licencję na utwór z jego wersji i nadal to robię. " - Bob Dylan (1995) "Spodobało mi się to w wykonaniu Jimiego Hendrixa i od kiedy on umarł robiłem to w ten sposób ... Dziwne, jak to śpiewam, zawsze czuję, że jest to, w pewien sposób, hołd dla niego." - Bob Dylan (broszura Biograph )

Komentarze

Popularne posty